چگونه باید اظهارنامه اشخاص حقوقی را تدوین و ارسال کرد؟ سپیدار سیستم | تکس مپ

چگونه باید اظهارنامه اشخاص حقوقی را تدوین و ارسال کرد؟ سپیدار سیستم | تکس مپ در اظهارنامه لازم است ترازنامه شرکت، حساب سود و زیان، گردش حساب و مواردی از این دست به طور صحیح و صادقانه، درج شود. در ادامه به توضیح ثبت ناماظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی ۱۴۰۲​خواهیم پرداخت؛ ابتدا در موردزمان مالیات شرکت ها 1402،صحبت نمودهو سپس، در مورد نحوه ثبت نام،توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. اظهارنامه مالیاتی به طور کلی نشان دهنده عملکرد و وضعیت مالی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات است که همه ساله، به منظور محاسبه مالیات، به سازمان امور مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود.

البته قبل از آن باید در اداره مالیات تشکیل پرونده مالیاتی را انجام داده باشند. در صورتی که نوع فعالیت انتخاب شده در ثبت نام مودیان با فعالیت اقتصادی واقعی مودی مطابقت نداشته باشد، از منظر سازمان، مودی برای فعالیت اقتصادی واقعی خود، اظهارنامه تسلیم ننموده و مشمول جریمه خواهد شد. بدیهی است این عدم تطابق منجر به این خواهد شد که مودی از هرگونه معافیت و نرخ صفر مالیاتی بابت فعالیت اقتصادی ابراز نشده، محروم شود. این مودیان بابت درآمد ناشی از فعالیت کتمان شده، علاوه بر مرتکب شدن جرم مالیاتی، مشمول ۳۰% جریمه غیر قابل بخشودگی خواهند شد. کد رهگیری مالیاتی، یک کد ۱۰ رقمی است که پس از انجام مراحل پیش ثبت نام به متقاضی ارائه می شود. با این کد رهگیری مجددا به سامانه مالیاتی tax.gov.ir وارد شده و ثبت نام نهایی صورت گرفته و نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه شخص ارسال می گردد.با در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور، می توانید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را در سایت intamedia.ir ارسال نمایید.

مرحله دوم: تکمیل جداول اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

تا کنون چند بخشنامه بابت رسیدگی به تراکنش های بانکی از سوی سازمان امور مالیاتی صادر شده است و این رسیدگی هم شامل اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی می باشد. درود بر شما باید اظهاررنامه عدم فعالیت رد می کردید اما مهلت اظهارنامه مالیاتی تمام شده ممکن است مبلغی به عنوان جریمه اداره مالیات برای شما در نظر بگیرد. اشخاص باید اطلاعات حساب های سال قبل را در اظهارنامه مالیاتی سال جاری وارد نمایند. شما با مراجعه به سایت اداره مالیات لینک اپلیکیشن اظهار نامه مالیات را دریافت می کنید. این اپیکیشن بر روی سیستم کامپیوتر قابل نصب است و اطلاعات و صورت مالی یک سال اشخاص در آن وارد می شود.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1400

اگر برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، از گزینه ارسال با امضای الکترونیک استفاده کنید، TOKEN خود را به رایانه متصل کرده و کد امنیتی را درج کنید تا اظهارنامه امضا شود. ورود اطلاعات هویتی مدیرعامل قانونی شرکت در زمان تنظیم اظهارنامه در سال مالیاتی مزبور، الزامی است. بنابراین اشخاص حقوقی مربوط به حقوق عمومی به محض ایجاد، شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و اصولاً نیازی به ثبت آنها نیست. البته ممکن است ثبت اشخاص حقوقی حقوق عمومی به موجب قانون خاص لازم باشد، مانند شرکت واحد سهامی اتوبوسرانی عمومی که طبق ماده‌ی یک آئین نامه‌ی اجرای قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی باید براساس مقررات قانون تجارت به ثبت برسد.

  • اشخاص هر ساله باید در سامانه اداره مالیات اقدام به تکمیل و ارسال اظهار نامه مالیاتی نمایند.
  • شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی، کارمندی، کشاورزی، کارگری، صیادی و عشایری.
  • خلاصه با طی این فرآیند ها، وارد سامانه ثبت اظهارنامه الکترونیک مالیاتی شرکت ها شده و با کد کاربری و رمز عبور خود، اطلاعات را وارد می کنید.
  • طبق ماده 588 قانون تجارت، شخص حقوقی می تواند دارای کلیه حقوق و تکالیفی شود که قانون برای ( اشخاص حقیقی ) قائل شده است.

توجه به این نکته ضروری است که شرط برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است. به عبارت دیگر، معافیت از پرداخت مالیات به واسطه نرخ صفر مالیاتی یا سایر مشوقها، معافیت از انجام تکالیف مالیاتی نیست. بنابراین اشخاص حقوقی جهت بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی و یا هر تسهیلات دیگری ابتدا باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر ارسال نمایند. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و شرکتها برای عملکرد سال 1400 در سال 1401 از طریق سامانه مایتکس ارسال میشود.

مراحل ۵  گانه ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی

توسط دکور

دکوراسیون