دکوراسیون مطب و مراکز درمانی

اهمیت این موضوع در مورد بیماران و مکانهایی که افراد بیمار در آن تردد دارند بهمراتب بالاتر است زیرا همانطور که دارو و روشهای شمیایی و بیولوژیک درمانی، در بهبود وضعیت کلی بیمار تأثیر میگذارد، تنوع و ترکیببندی رنگهای عناصر مختلف در محیط اطراف بیمار هم در روند بهبود او از لحاظ روحی و روانی تأثیر مثبت و بسیار چشمگیری دارد. اگر با خواص روانشناسی رنگ ها و تأثیر هر رنگ آشنا باشید، میتوانید در طراحی این موضوع را لحاظ کنید و میتوانید رنگ آمیزی را با توجه به نوع مطب و تخصص پزشکان انتخاب کرد. شامل تخت ژنیکولوژیپله.پاراوان.چراغ معاینه.سونیکید عالی مارک jumperهمه در حد نو کلا 4ماه در مطب بوده.خریدار واقعی تماس بگیرد. علم روانشناسی میگوید فضاهای تاریک و بدون نور، حس ترس و ناامنی را در افراد بسیار بالا میبرند. سومین فضای مورد نیاز، فضای درمانی می باشد که اتاق پزشک، لابراتور و اتاق استریلیزاسیون را در بر می گیرد. او برای هر نیاز خود مجبور میشود مسافتی طولانی راه برود تا به بخش مورد نظر خود برسد. علاوه بر موضوع نظافت، ضروری است که در ساخت این سبک مکانها که شاهد تردد افراد مختلف در طول شبانهروز هستند، از مصالحی استفاده شود که بهراحتی قابل تعویض باشند، زیرا شلوغی این مراکز موجب فرسودهشدن سریعتر مصالح میشود.

در اینجاست که کار طراحان داخلی سخت میشود. بررسی و پاسخ گویی به موارد فوق، خط مشی طراحان و معماران داخلی را مشخص می کند . استفاده از گل و گیاه را از قلم نیاندازید، چرا که گل و گیاه می تواند فضایی آرام بخش و پر انرژی ایجاد کند. بهتر است در مطب دندانپزشکی از رنگ های ملایم و آرامش بخش و یا رنگ های انرژی بخش برای دیوار و یونیت استفاده کنید. این رنگ انرژی زیادی در خود دارد و به افراد حسی از لطافت و تمیزی را القا میکند. انواع کفپوشی که در طراحی مطب دکتر استفاه میشود، عبارت است از مورد اول: لمینت که در برابر شستشو مقاومت کمی دارد و بهتر است فقط در فضای عمومی استفاده شود و در فضاهای درمانی مورد استفاده قرار نگیرد. اگر از مصالحی استفاده کنید که در برابر رطوبت مقاومت کمی از خود نشان میدهند، دیر یا زود مجبور میشوید آنها را تعویض کنید و جایگزینی بهجای مصالح قبلی بیاورید. اگر تمایل به استفاده از رنگهای تیرهتر دارید، بهتر است آنها را در حجم کم و مکانهایی که در درجهی دوم و سوم دسترسی بیماران هستند، استفاده کنید.

درست است که هر محیطی از سیستمهای مدرن تهویهی مطبوع برخوردار است اما گاهی بیماران نیاز دارند هوای تازه استشمام کنند. مورد بعدی در خصوص استفاده کردن از گلدان ها و گیاهان است. این است که به طور مداوم در حال مطالعات ذاتی در مورد چگونگی رفتار بیماران در فضاهای درمانی هستیم تا با طراحی داخلی کلینیک بتوانیم محیطی ایجاد کنیم که به روند توانبخشی کمک کند. هنگام انتخاب رنگ و طرح کلینیک کودکان باید حواستان به این نکته باشد که چشم کودکان بسیار حساس است. این مدل نور، در بیمارستانها بیشتر به چشم میخورد. به عنوان مثال در این سبک که به سمت دکوراسیون مدرن گرایش دارد، تمامی عناصر دکوری و المان ها در راستای یک مطب پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از راهکارهایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، استفاده از آثار هنری و تابلوهای هنری الهام بخش می باشد. اما نکتهای که وجود دارد، این است که ممکن است امکان استفاده از پنجره وجود نداشته باشد یا بیماری نیاز به نگهداری در شرایط ویژه و با هوای استریلیزه شده باشد، در این شرایط حتماً لازم نیست بیمار را به فضای باز هدایت کنید یا مستقیماً هوای بیرون را وارد محیط کنید.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل در طراحی و دکوراسیون مطب و کلینیک سازماندهی و تقسیم بندی صحیح فضاها می باشد. در طراحی کلینیک دندانپزشکی میتوان از عواملی استفاده کرد که تأثیر طولانی مدت بر مشتریان هدف داشته باشند.برای مثال طراحی فضاهای کودکانه و استفاده از رنگ های شاد در مطب کودکان و یا فراهم کردن محیط مطبوع و شاداب برای بزرگسالان و سالمندان میتواند در ایجاد حس امنیت و آرامش افراد موثر باشد و در نتیجه درشما و مطبتان در ذهن بیماران ماندگار میشود. سوال اصلی این است که چه عواملی میتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد؟ آن چه که در طراحی بیش تر مطب های بچه ها دیده می گردد، استفاده از رنگ سفید است. برای مثال از جمله رنگ هایی که می توانید برای رنگ آمیزی دیوار مطب استفاده نمایید، رنگ های آبی، سبز، خاکستری و سفید می باشد. برای مثال از رنگ هایی هم چون نارنجی و قرمز به اندازه زیاد نباید استفاده کرد، چرا که به کارگیری این رنگ ها می تواند باعث ایجاد ذهنی شلوغ برای کودک گردد. ایجاد فضایی که کودک در آن حس صمیمیت بیشتری داشته باشد، از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه می باشد.

فضاي سوم فضاي درمانی است که شامل اتاق دندانپزشک، لابراتوار و اتاق استریلیزاسیون می شود. این در حالی است که مطبها عموما از متراژ کمتری برخوردارند و تعداد یونیتهای دندانپزشکی در آنها معمولا کمتر از دوتاست. ازاینرو، در این مقاله میخواهیم به بررسی نکات مهمی، که در طراحی انواع مطبها مشترک هستند بپردازیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با شیوهی صحیح طراحی دکوراسیون مطب آشنا شویم. آنها باید بتوانند با ارائهی طرحی اصولی، این تابوهای اشتباه در مورد پزشکان را از بین ببرند و فضایی مطلوب را در دکوراسیون مطب به وجود آورند. در طراحی داخلی مطب بیماران مطب باید به جای فکر کردن به استرس و درد خود، در ساعاتی که در اتاق انتظار حضور دارند، از اینترنت استفاده کنند و به انواع بازیهای مورد علاقه کامپیوتری خود مشغول شوند. نکته مورد توجه انتخاب نور و ترکیب رنگ مناسب برای مطب است؛ باید به صورتی انجام شود که باعث شود مراجعه کنندگان روحیه خود را حفظ کنند.

برای مثال، مطب دندانپزشکی باید دارای صندلی مخصوص برای بیماران باشد؛ یا مطب مامایی باید در اتاق مادر، دارای وان باشد تا بهترین شرایط برای مادران و نوزادان آنها فراهم شود. هر پزشکی دارای یک تایپ و مدل شخصیتی مخصوص به خودش است و مسلما سلیقه متفاوتی نیز با فرد و یا پزشک دیگر دارد. استفاده از مناسب ترین رنگ ها در کلینیک های زیبایی، علاوه بر حس آرامش، توان بیشتر و حس خستگی ناپذیری را برای کادر درمانی نیز به همراه دارد. در ادامه به فضاهای مختلف موجود در برنامههای طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک میپردازیم. فرض کنید، شخصی مشکل اورژانسی دارد و اورژانس بیمارستان در طبقات بالایی قرار دارد یا در یک مرکز درمانی، اتاق پزشک در دورترین نقطه از لابی قرار گرفته است. تصور کنید بیماران مختلفی به آن بسیار برای مشتریان و طرفداران بسیاری دارد. درب و پنجرههای عریض این امکان را فراهم میکنند که بهراحتی نور طبیعی را وارد فضای خود کنید. در طول روز تا حد امکان باید از نور طبیعی بهره بگیرید. در صورت امکان بهتر است، قسمتی از مطب را برای بازی بچه ها اختصاص داد. مانند چوب ها، سنگ ها و ماسه ها که می توانند حس طبیعت را در مطب تداعی کنند و تأثیر زیادی بگذارند.

آن چه که بیش از همه در این زمینه مهم و قابل توجه می باشد، ایجاد فضایی آرام بخش و به دور از معماری داخلی مطب پزشکی استرس است. مقیاس بزرگ در بسیاری از افراد موجب ایجاد رعب و وحشت درونی می شود و تنش های بیماران را تشدید می کند. یکی از چالش های بسیار مهم در رابطه با طراحی فضای داخلی مطب دندانپزشکی تفکیک کامل فضای آن از نظر عملکرد و کاربردی بودن آن می باشد. با بودن یک یخچال کوچک، دستگاه قهوه ساز و یک میان وعده مختصر می توانید واقعا تصور کنید که در خانه خودتان هستید نه در اتاق انتظار یک مطب دندانپزشکی. حال اگر این فضا، فضایی کسل بار و به دور از استانداردهای دکوراسیون داخلی باشد، تحمل فضای مطب برای بچه ها سخت تر می گردد. لازم است قبل از اقدام به طراحی، در مورد کاربری مطبی که قرار است ساخته شود، تحقیق کرد تا اگر نیاز به ایجاد مبلمان مخصوص وجود داشته باشد، از قبل فضاهایی برای آنها تعبیه شود. برای مثال می توان در انتخاب مبلمان و میز پذیرش از شخصیت های کارتونی مورد علاقه بچه ها استفاده کرد. بعضی مراکز پزشکی نیاز به مبلمان مخصوص دارند که با بقیهی مطبها فرق دارد و باید بر اساس نیاز همان مطب تهیه شود.

مهمترین موردی که ما برای طراحی و اجرای دکوراسیون های مربوط به مطب پزشکان به دنبال آن هستیم این است که در ابتدا به آنچه که کارفرما (شما پزشک محترم) فکر می کند برسیم. رنگی که به این منظور انتخاب می گردد باید در طیف رنگ های سرد بوده و فضایی آرام بخش به همراه داشته باشد. زرد، نقره ای و طلایی، بنفش، سبز و آبی از دیگر رنگ هایی هستند که برای پالت رنگی طراحی داخلی کلینیک پوست و مو می توانیم از آنها استفاده کنیم. آبی: آب هم رنگی آرامش بخش است و می تواند فضای انتظار را از تنش و اضطراب پاک کند. پرستار فيلم مناسب را انتخاب كرده و آن را از طريق تلويزيون درون اتاق براي بيمار نمايش ميدهد، زمان سپري شده در اتاق معاينه در صورتي كه آموزش درون اتاق معاينه انجام شود متغير است. جالب است بدانید که اصول و ضوابط طراحی فضاهای درمانی به حدی دقیق هستند که حتی طراحی بیمارستانهای تخصصی نیز در اصول طراحی با هم متفاوت هستند؛ بهعنوان مثال اصول طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای درمانی با طراحی داخلی بیمارستان قلب یا کودک متفاوت است و در هر کدام نیاز است ضوابط خاصی رعایت شوند. از مشکلاتی که برای دکوراسیون مطب، مراکز درمانی، بیمارستانها و کلینیکهای تخصصی پیش میآید، رعایت نکردن نحوهی ارتباط فضاهای مختلف با هم است.

برای طراحی مطب دندان پزشکی تان حتما به افراد خبره و مجرب در این حوزه مراجعه کنید تا شاهد زیباترین صحنه ها در مطب خود باشید. بعضی از مطب های پزشکان دارای مکانهایی برای بازی کودکان هستند به خصوص متخصصینی که مراجعین کودک دارند و کودکان توان و تحمل صبر و انتظار ندارند . چیدمان هر یک از وسایل مطب دندانپزشکی، اهمیت بسیار زیادی در دکوراسیون اداری مطب دارند. به همین جهت برای طراحی که به شکل اختصاصی بر روی دکوراسیون مطب زنان زایمان صورت میگیرد، باید در هر نوع تغییر روانشناسی حجمها، روانشنانسی رنگها و روانشنانسی اجسام به خوبی در نظر گرفته شوند. آبی رنگ آرامش است بنابراین می بایست از آن بصورت هوشمندانه و محتاطانه در هال و پذیرایی و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت های بیشتر صورت میگیرد، استفاده شود. طراحی داخلی مناسب در مطب دندانپزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. طرحهای مدرن زیادی برای لوسترها و لامپها وجود دارد که قابلیت استفاده شدن در کلینیکها را دارند و میتوانید طبق سلیقه خودتان از آنها کمک بگیرید. رفتوآمد در این مسیر برای افرادی که سلامت کامل دارند شاید سخت نباشد، اما برای بیماران گاهی این دور بودن فضاهای مرتبط، از همدیگر، مشکلآفرین میشود.

این کار ممکن است سلامت مادر و نوزاد را به خطر بیندازد. یکی از روش هایی که می توان در این زمینه به کار برد، استفاده از کاغذ دیواری های کارتونی می باشد. به عنوان مثال آبی ملایم و یا سبز-آبی در اتاق های مشاوره به خوبی به کار می آید. بهترین رنگ برای استفاده در مراکز درمانی، سفید است. مطب دندان پزشکی شامل بخشهای مختلفی است. تمام آن چه که در بالا به آن ها اشاره شد، برای دکوراسیون مطب دندانپزشکی هم صدق می نماید. با توجه به مواردی که بالا ذکر شد، بهتر است در دکوراسیون مطب از انواع سنگ، موزاییک و سرامیک استفاده کنید. طراحی هر مطب با توجه به کاربری و تخصص پزشک مربوطه، متفاوت خواهد بود. آن چه که بسیاری از دندانپزشکان اطفال برای ایجاد صمیمیت با بچه ها انجام می دهند، استفاده از ماسک هایی با اشکال کارتونی می باشد که همین امر می تواند باعث ایجاد آرامش در بچه ها گردد. توجه داشته باشید که استفاده از نورپردازی ملایم باعث ایجاد فضایی آرام و دنج در مطب پزشک می شود.

توسط دکور

دکوراسیون