طرحهای استودیوهای Foster + Partners، Arup و Page & Turnbull برای چهار ایستگاه قطار اول خط راهآهن پرسرعت کالیفرنیا، که قرار است اولین سیستم ریلی پرسرعت در ایالات متحده باشد، رونمایی شده است.
Foster + Partners و Arup در طراحی چهار ایستگاه برای راهآهن پرسرعت کالیفرنیا که سن دیگو در جنوب ایالت را به ساکرامنتو در شمال و همچنین تعدادی از شهرها در بین آنها متصل میکند، مشارکت داشتند.
به عنوان بخشی از فاز 1 این پروژه که از سانفرانسیسکو تا لس آنجلس اجرا می شود، ایستگاه ها در مرسدس، فرزنو، کینگز تولار و بیکرزفیلد قرار خواهند گرفت و طرح های اولیه آن در سال گذشته اعلام شد.
طبق گفته Foster + Partners، چهار ایستگاه دره مرکزی با یک زبان معماری “که منعکس کننده اخلاق پایدار پروژه گسترده تر است” به هم متصل خواهند شد و دارای سایبان های “بالابر” خواهند بود.
Stefan Behling، رئیس استودیو Foster + Partners گفت: “ما در حال توسعه یک زبان معماری برای چهار ایستگاه دره مرکزی هستیم، از جمله سایبانهای سر به فلک کشیده که هوای تازه را جذب میکنند و مسافران منتظر را در برابر نور شدید خورشید محافظت میکنند.” “طراحی ایستگاه منعکس کننده اخلاق پایدار پروژه گسترده تر است.”
رندرها نمای بیرونی و داخلی هر ایستگاه را نشان میدهند که با حجمهای پارهشده برنز فلزی یا سفید مات، ادغام شده با دیوارهای چوبی و سنگی، ستونهای سنگین، و سقفهایی به سبک آلاچیق که بر روی ورودیهای بزرگ آویزان شدهاند، پوشیده شده است.
ایستگاه فرزنو پروژه شامل یک گذرگاه عابر پیاده مرتفع است که محله چینی ها و ایستگاه مرکز شهر فرسنو را در نزدیکی خیابان ماریپوزا به هم متصل می کند، و همچنین بازسازی انبار تاریخی در محل توسط استودیوی معماری ایالات متحده پیج و ترنبول انجام می شود.
این انبار که در سال 1872 ساخته شده و در فهرست ملی اماکن تاریخی ثبت شده است، ساختمانی به سبک ملکه آن است که سقف باسن و گنبدهای زنگولهای از تخته سنگ و ساختاری از آجر قرمز دارد.
بهروزرسانیهای این ایستگاه شامل کدهای آتشسوزی، ایمنی جانی، سازهای، لرزهای و قابلیت دسترسی، و همچنین بازسازی ویژگیهای معماری است تا بتواند به عنوان یک «مرکز حملونقل فوقمدرن» عمل کند.
پیتر بیرخولز، رئیس پیج و ترنبول، گفت: «این انبار تاریخی بخش نمادین و از نظر اقتصادی حیاتی در مرکز شهر فرسنو و سیستم راه آهن پرسرعت خواهد بود.
ایستگاه Merced که در شمال فرزنو واقع شده است، همچنین شامل یک پل عابر پیاده است که مرکز شهر را به هم متصل می کند و به عنوان اتصال اصلی به منطقه بزرگ خلیج سانفرانسیسکو عمل می کند.
یک “پلازای فضای باز انعطاف پذیر” در خیابان شانزدهم نیز در برنامه ها گنجانده شده است.
این تیم گفت: «بر اساس پیوند تاریخی بین مرسدس و دره یوسمیتی، این شهر با یک دانشگاه و کالج به سرعت در حال رشد از اتصالات راه آهن پرسرعت به دره مرکزی و اتصال آینده به منطقه خلیج سانفرانسیسکو بهره خواهد برد.
ایستگاه Kings Tulare با میدان وسیعی در فضای باز به تصویر کشیده شده است و برای ایجاد “تجربه ای کارآمد” برای تردد اتوبوس، ماشین و دوچرخه طراحی شده است و خدمات آن در یک حجم مستطیل شکل درست در زیر مسیرهای آن قرار دارد.
ایستگاه بیکرزفیلد بهعنوان پایانه جنوبی خط و اتصال به لسآنجلس و آناهیم، دارای انواع میدانهای فضای باز سایهدار است، با رندرهایی که امکانات فضای باز را در زیر مسیرهای مرتفع به تصویر میکشند.
این تیم گفت: «این طرح یک پارک خطی ایجاد میکند که در زیر یک راهراه جدید قرار دارد و مستقیماً مرکز شهر بیکرزفیلد و کرن ریور کریدور را با انواع فضاهای عمومی در فضای باز و امکانات تفریحی وصل میکند».
به گفته این تیم، پس از تکمیل خط 119 مایلی Central Valley، سانفرانسیسکو را در کمتر از سه ساعت به لس آنجلس متصل می کند.
تا 24 ایستگاه برای راه آهن بزرگ کالیفرنیا برنامه ریزی شده است که بیش از 800 مایل مسیر را به هم متصل می کند. بودجه در سال 2008 پس از چندین دهه حمایت به این پروژه اعطا شد.
برای اولین بار در سال 1979 توسط فرماندار جری براون پیشنهاد شد، راه آهن سریع السیر کالیفرنیا از آن زمان تاکنون با مشکلات مالی و جنجالی مواجه شده است که منجر به طرح ساخت و ساز دو مرحله ای فعلی برای راه آهن شده است.
فاز 1 پروژه به تکمیل مسیر 520 مایلی سانفرانسیسکو به آناهیم اشاره دارد، در حالی که فاز 2 به توسعههایی اشاره دارد که ساکرامنتو و سن دیگو را به هم متصل میکنند.
به گزارش نیویورک تایمز، به دلیل “مصالحه های سیاسی”، بودجه این پروژه به 100 میلیارد دلار تخمین زده شده است با “احتمال کمی” برای تکمیل – اگرچه ساخت و ساز در سازه های راهرو و گذرگاه بر اساس به روز رسانی های کالیفرنیا سرعت بالا در حال انجام است. اداره راه آهن، ارگانی که وظیفه تسهیل پروژه را بر عهده دارد.
در حال حاضر، انتظار می رود خدمات خط مرکزی دره در سال 2030 آغاز شود.
به گفته Foster + Partners، فرصت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایستگاههای راهآهن، دیدن رندرهای سهبعدی و صحبت با مقامات راهآهن در طول نمایشگاه ایالتی کالیفرنیا در ساکرامنتو که از ۱۲ تا ۲۸ ژوئیه برگزار میشود، برای عموم در دسترس خواهد بود.
در جای دیگری در ایالات متحده، یک ایستگاه قطار تاریخی در دیترویت اخیراً مورد بازسازی قرار گرفت، در حالی که ایستگاه متروی نیویورک پس از کاهش بودجه در خطر “عقب افتادن” است.
تصاویر توسط Foster + Partners ارائه شده است
منبع: https://www.dezeen.com/2024/06/26/californias-high-speed-rail-foster-arup/